Bűnmegelőzési hírlevél 2023.július Vigyázat, csalók! Az utóbbi időben nincs olyan nap, hogy ne érkezne feljelentés valamilyen csalásról. Az interneten történő adás-vétel és az ezzel kapcsolatos kisebb-nagyobb visszaélések szinte már meg sem rökönyítik az embert, annál riasztóbb azonban az a tendencia, amelynek során a csalók már nem elégednek meg az egy-egy ügyleten kicsalt pénzzel, hanem mindet akarják, amije csak van a kiszemelt áldozatnak. Igen gyakori módja a csalásoknak, az úgynevezett „banki csalás”, amelyeket rosszindulatú, adathalász telefonhívásokkal valósítanak meg. A támadó (a csaló) megpróbálja személyes, pénzügyi vagy biztonsági információi megosztására, vagy pénz átutalására rávenni az áldozatokat. A telefonáló „ügyintéző” ilyenkor legtöbbször arra hivatkozik, hogy a számlavezető bank egy gyanús tranzakciót észlelt, ezért az ügyfél számláján biztonsági intézkedéseket kell tenni. Ehhez a hívott ügyfélnek állítólag meg kellene adnia internetbankos jelszavát, bankkártyájának adatait vagy egy alkalmazást kellene telepítenie. v Az ilyen megkeresés esetén szakítsa meg a telefonhívást, majd hívja fel bankjának megbízható ügyfélszolgálati telefonszámát a hívás valódiságának ellenőrzéséhez! A telefonszámról a pénzintézet hivatalos weboldaláról tájékozódhat. v Legyen gyanús, ha a telefonáló a hívás során számlavezető bankjának megnevezését kéri vagy nem is az Ön bankjától keresi! Más pénzintézet nem tud felvilágosítást adni az Ön tranzakcióiról, illetve nem tudja átkapcsolnia a telefonhívást az Ön bankjához. v SOHA NE adja meg a bankkártyája adatait, internetbanki jelszavát, azonosítóját vagy egyszer használatos SMS-ben kapott kódját! A bank ezeket az információkat sosem kéri el. v SOHA NE telepítsen kérésre alkalmazást a telefonjára vagy más digitális eszközeire! A csalók a legtöbb esetben az AnyDesk vagy TeamViewer nevű szoftverek telepítésére próbálják rávenni az áldozatokat. Ezek a programok távoli hozzáférést biztosíthatnak az Ön eszközéhez, a csaló így láthatja, amint belép az internetbanki felületére. Léteznek banki alkalmazások, azonban a pénzintézetek sosem kérik azt, hogy bármilyen alkalmazást telepítsen. v SOHA NE utaljon pénzt telefonon érkező kérésre! Egy bank sosem kér ilyet. A másik legnépszerűbb módszer napjainkban a Vinted oldal felhasználásával végrehajtott csalás. Hasonlóan működik a „banki csaláshoz”, ebben az esetben is cél megszerezni a hozzáférést az áldozat számlájához, ehhez pedig a banki adatai szükségesek. Ehhez első lépésként kicsalják a hirdető e-mail címét, majd erre küldenek e-mailt,benne-egy linket, sokszor a Vinted nevében megerősítendő az eladást vagy vásárlást. A linkre kattintva különböző oldalakon, többnyire ál banki oldalakon, kérik az internet banki adatok megadását is. v Ha Ön pénzt vár a számlájára (mert például Ön az eladó), az UTALÓNAK NEM SZÜKSÉGES ISMERNIE AZ ÖN INTERNETBANKOS ADATAIT (felhasználónév, jelszó, egyedi, sms-ben kapott kód, stb). EZEK AZ ADATOK ANNAK NÉLKÜLÖZHETETLENEK, AKI EL AKAR UTALNI AZ ÖN SZÁMLÁJÁRÓL! kiberpajzs.hu Tudjon meg többet a kibertérben elkövetett bűncselekményekről! Amennyiben csalás áldozatává válik, minél hamarabb forduljon számlavezető bankjához segítségért és tegyen feljelentést a rendőrségen! Heves Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Alosztály (:112 Segítségért fordulhatnak az áldozatsegítő szolgáltatást nyújtókhoz is: Egri Áldozatsegítő Központ Eger, II. Rákóczi Ferenc utca 10.
Tel: +36 (30) 3752176 e-mail:
Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges
|